Müşteri Memnuniyeti ile Marka Olmak
Kaliteli ürün satmak ya da hizmet sunmak hizmet satmak
müşteri kazanmanın en önemli yoludur. Satışın ya da hizmetin ister devlet ister
özel sektör aracılığı ile yapılması para kazanmanın dışında müşteriyi de çok
yönlü tanımaktan geçer bu bazen artıdır bazen eksidir; eksik olan hatalı bir
durumu ürün ya da hizmetin satışını kar odağı düşünmek yerine müşteri haklıdır
düşüncesiyle müşteri lehine durumu kurtarmadır çoğu bunu yapmaktan kaçınır veya
zorlanır müşteriyi hatalı görür ama durumun telafisi satış ya da hizmetin
şirketin kurumun lehine olur. Pozitif olan ise; sözkonusu satış veya hizmeti
tam anlamıyla müşterinin istediği doğrultuda ahlaki, ticari veya kurallara göre
yasal boşluklardan hareket etmeyerek gerçekleştirmektir.
Çoğu zaman tv de orda burada siyasi, ekonomik ,ulusal veya
uluslararası, özellikle ticari alanda marka olma çabasında olanlar olmak
isteyenler var bir de her açıdan her alandan söz sahibi olarak bir dünya markası olmak
isteyenler olanlar var buraya yazmaya gerek yok yazılı görselde her alanda
marka olmuş isimleri bulabiliriz ben başka boyutunu inceleyeceğim size
yazacağım Türkiye de bu biraz son zamanlar para ve reklam ile yoğrulduğu için
marka olmanın marka olabilmenin bunlardan başka çok farklı yollardan datalardan
olgusal durumlardan geçtiğini düşündüğüm için kendime göre buraya sizlere
yazacağım. Her zaman ki gibi gözlemledim ufak tefek kısa araştırmalar yaptım.
Farklı düşünenler, görüşler olabilir ben
de sizlere aşağıdaki yazacağım şekilde
tespitlerimi aktaracağım;
Ürün ya da hizmetin satışı, bunu gerçekleştiren kim olursa
olsun devlet-özel sektör müşteriyi ; müşterinin talebini, müşterinin ekonomik
durumunu, güncel trendleri bilmek mecburiyetinde.
Sattığı ürün veya hizmeti tanımalı bilmeli ki müşterinin
talebini tam anlamıyla sağlasın. Çoğu özel sektör ve hizmet veren devlet
kurumlarında bu durum yok müşteri hizmet satın alıyor ya da ürün satın alıyor
yetkili görevini bilmiyor ya da hizmeti ürünü tanımıyor yeterince bilmiyor bu
ve daha fazlasının ortadan kalkması lazım.
Mantık özellikle ticarette bir şey satın alırken siz bana
parayı verin ürünü ne olursa olsun alın(bozuk mu tarihi mi geçmiş defolu mu
elden mi çıkartmak istiyor) gerisi beni ilgilendirmiyor ben paraya bakarım
nasıl olsa daha ilerde iyilerini satarım sorun olmaz anlayışı. Halbuki bu
anlayış yerine daha iyi kalite kontrol anlayışı müşteriyi önemseyen anlayış
tarzı benimseyerek paradan ziyade müşteriyi önemsemek bence marka yolunu birçok
şirkete açar ve açmıştır da günümüzde uygulayan yok mu var ama oran yüksek değil
ama marka olma yolundalar.
Reklam ve para ilişkisi. Yani garip garip her ürün satışı,
satış öncesi reklam sonrası pazarla sonra satış ile müşteriye geçiyor müşteriye
geçtikçe ver bastır parayı ürünün detaylı denetimi kontrolü olsun olmasın sür
piyasaya ilgilenme sorumluluk alma. Olgu daha reklamın yapılmasında
başlıyor siz firma olarak o reklamı reklamları yaptırıyorsanız o reklamın kendi
gerçekçiliği ile satış anında satış sonrasında da gerçekçilikte de garanti
vermelisiniz bununla kastım ürün ya da hizmetin garanti süresi garanti belgesi
iadesi değil çok farklı bir şey reklamdaki
ürün yasal bir zorunluluk ile müşteri lehine açıklamalı bir şekilde
tanımlanmalı her firma bunu yapmalı. Bu sayede marka olmada, markalaşmanında
standardı farklılaşmış olur bir ölçütü olur. Müşteri memnuniyetinin artmasıyla
birlikte marka olursunuz.
Müşteri Memnuniyeti ile Marka Olmanın Aşamaları
1) Ürünün veya Hizmetin kalitesini müşteri memnuniyeti odaklı
gerçekleştirmek
2) Ürünü veya hizmeti satış anında iyi tanımak
3) Bilginin gücünün farkına vararak ürün veya hizmet
satışında müşteri merkezli hareket etmek
4) Müşteriyi ve talebini güncel trendlere göre takip ederek
gerçekleştirmek
5) Güven duygusunu müşteride oluşturmak
6) Müşteriye yalan söylememek müşteriye ürün ya da hizmet
satışı ile ilgili doğru fiyat bilgisi vermek doğru fiyat etiketi hazırlamak
7) Her ürünün veya hizmetin üretiminden satışına satış
sonrasına müşteri psikolojisi ile bakmak
8) Sattığınız ürün ya da hizmetin tüm aşamalarını fiziki,
ekonomi, sosyoloji, bilimteknik, sanat, tasarım alanları açısından müşteri ve
müşteri memnuniyeti çıkışlı bilmek.
Erdem BALCI
Yorumlar
Yorum Gönder