Nasıl Müşteri Kazanılır Nasıl Müşteri Kaybedilir?
Nasıl Müşteri Kazanılır Nasıl Müşteri Kaybedilir?
Değerli okurlar sizlere ben kaynaklı
ve tanık olduğum bir müşterinin nasıl kazanılacağını nasıl kaybedeceğini
anlatacağım. Yani “Nasıl Müşteri Kazanırım Nasıl Müşteri Kaybederim?” cümlesini
derinlemesine inceleyeceğiz.
Her ne hizmet çeşidi veriliyorsa
klasik usuller seminer ve sertifika müşteriyi karşılama… vb bunlar zaten
yapılması gerekenler bir müşteri olarak ben de buna yapılıp yapılmadığına dikkat
ederim.
Şimdi ben kaynaklı aslında tamamen
satıcı müşteri kaynaklı isim belirtmeden başımdan geçenlere ve tanık olduğum
durumlara;
-Bir hizmet türü berberlik kuaförlük.
Zamanın birinde her birey gibi ben de saçımı kestirmeye erkek berberine gittim
o gün de ne hikmetse önceden gittiğim farklı bir berberi seçmiştim zamanım
kısıtlı olduğu için. Klasik karşılama usulü saçı ne şekilde istediğim filan tam
o sırada berber arkadaş ”abi sen saçı bana bırak ben hallederim demişti.” Benim
uyarım ise ”saçı ne şekilde kesme konusundaki verdiğim cevapta yapabileceksen
yap yapamayacaksan ya hiç kesme ya da başka türlü model uygula” şeklinde
olmuştu. Bu arkadaş laf fazla üremesin başka şeyler de yazacağım bloğuma kendi
bildiğini zannettiği şekilde yapmaya çalıştı kısmen saçın şeklini bozdu verdiği
cevap ”abi valla bu kadar oldu” cevabı oldu. Bana göre yanlış olan şu idi para
kazanmak için para üstünkörü kazanılmamalıydı yapamayacağı bir modelin sözünü
müşterinin isteğinin önüne geçercesine uygulamamalıydı.
-İkinci bir durum; Her zaman kitap
alışverişi yaptığım çok tanınmış bir mağazanın başka bir şubesindeki tavrı!
Kitap alırken genelde çok incelerim kitabı basım tarihinden imla düzenine konu
içerine güncel olup olmadığına ve fiyatına. Burada beğendiğim bir kitapta fiyat
gözünde nasıl mı? Alacağım kitabı aynı konuyu işleyen farklı yazarların
kitaplarında olduğu gibi. Şimdi siz diyeceksiniz bunda ne var? Çok şey var!
Fiyat farkı farklı olabilir farklı yazar yayın evi sayfa sayısı gibi unsurlarla
ama etiket fiyatında 25tl olan kitap farklı kitaplara bakıp tekrar aynı kitabı
almaya karar verdiğimde nasıl 27tl veya 30 tl oluyor akıl sır erdiremiyorum.
Sorduğumda zam geldi dendi! Müşteri hizmetlerinin ve tüketici derneklerinin
konuyla ilgilenmesi gerektiği düşünüyorum. Yapılması gereken şudur; kitapların
arkasında etiketlendirme zamanında ve doğru yapmalı müşteri ürün konusunda ve
satışı konusunda detaylı bilgilendirilmeli.
Şimdiki yazacaklarım ise karışık
benim başımdan geçen tanık olduğum başkalarının başından geçen durumlar;
-Uzun otobüs yolculuklarını sever
misiniz? Veya otobüsle seyahatiniz burnunuzdan mı geldi? Yazılı görsel basında
ve otobüs yolculuklarında en dikkat ettiğim bulunulan yerden diğer bir yere
giderken varış süresinin uzaması, kimi otobüs personelinin diğerlerinin aksine
müşteriye kaba davranması, eksik hizmet vermesi, otobüsü tam tanıyamaması gibi
konular. Yapılması gereken ilgili firma veya satıcı hani bileti satarken kibar
bir gülümseme gösteriyor ya aynısını yolculuk esnasında otobüs personelinin
göstermesidir. Samimiyettir, Kaliteli Hizmet artı Müşteri Memnuniyetidir.
-Ürün satışı; Özellikle cep telefonu,
giysi, teknolojik aletler, mobilya, kredi kartı gibi. Çoğu tanıdığımdan ve
tanımadığımdan sohbet sırasında zaman zaman ciddi eleştiriler… Hepsini
sıralamaya yazmaya gerek yok haksız eleştiri de var haklı eleştiri de var.
Yapılması gerekenler; Öncelikle tüketici olarak yasal haklar nedir iyice
araştırıp öğrenmeli hepimiz için. Satıcı hizmet veren satacağı ürünü müşteriyi
ticaret ahlakını ticari yasaları müşteri memnuniyetini sattığım ürünün hizmetin
devamını en uygun şekilde nasıl sağlarım veya nasıl satarım düşüncesini samimi
doğru düzgün ve samimi olarak düşünmeli sorgulamalıdır.
Satış ürün hizmeti belirli bir ücret
karşılığında her zaman yapılır paraya para denmez kazandıkça kazanılır ama para
kazanmış olmak için kazanılırsa o kar etme para kazanma ticaret yapma olmaz.
Yasasına uygun ahlaka uygun ilkelerine uygun kaliteli hizmet kaliteli müşteri
anlayışı benimsenirse olur. Müşteri kaybetmez aksine müşteri kazanılır.
Nasıl Müşteri Kazanılır Nasıl Müşteri Kaybedilir?
Nasıl Müşteri Kaybedilir?(Asla yapılmaması gerekenler)
*Karşılıklı güveni sağlayamama
*Satış veya hizmeti ifade ederken
doğru tanımlama yapamama
*Karşı taraf ile müşteriyle dalga
geçer gibi konuşma onun isteklerini önemsememe
*Müşteriyle zıtlaşma
*Ürünün veya hizmetin etiketinin
fiyatlandırmasının, sözleşmesinin, doğru olmaması yapılmaması
*Son kullanım tarihi geçmiş ürünü
satmaya çalışma
Nasıl Müşteri Kazanılır?(Yapılması Gerekenler)
*Karşılıklı güveni tam sağlamak. Önce
ve sonra çok gereklidir.
*Samimiyet, Doğruluk, Dürüstlük,
Yalan Söylememe
*Satış veya hizmeti ifade ederken
doğru tanımlamak hatta müşterinin istediğini bulmak
*Müşteri hizmetini müşteri gözüyle
bilip yapmak özellikle ihtiyaçlar doğrultusunda neden sonuç konusunda
çözümleyici olmak
*Ürünün veya hizmetin etiketinin
fiyatlandırmasının, sözleşmesinin, doğru olması yapılması
*Ürün veya hizmetin satışı satıştan
sonrasının güvencesinin verilmesi neticesinde garanti belgesine söylediklerine
sadık kalınması gerektiğinde ücret düşünmeden ilgili ürün satışı veya hizmeti
yapan ilgili yer tarafından müşteri hizmetinin müşteri memnuniyetinin
sağlanması.
Erdem Balcı
Yorumlar
Yorum Gönder