TÜRKİYEDE ÜNİVERSİTE MEZUNUNUN İŞ BULMASI
TÜRKİYEDE ÜNİVERSİTE MEZUNUNUN İŞ BULMASI
Biz işe üniversite son sınıftan, üniversiteden mezun olduktan sonraki
kısmıyla çeşitli aşamaları fiili görmüş geçirmiş bilgi edinmiş istihdam
edilemeyen ve giderek çoğalan işsiz her bölümden aynı alanda birikmiş farklı
alanda birikmiş üniversite mezunlarıyla ilgilenelim. Bakın neler olmuş?
Üniversiteyi bitirip diğer akranlarına göre kimi zaman bilgisizlik yeterli
yönlendirme olmaması geleceğin mesleğini kişisel, sosyo ekonomik, siyasal ve
diğer nedenlerle seçme ve girme olgusu olmamış olamamıştır. Diğer taraftan
kurum sınavlarıyla devlete bağlı yerlere girilmeye çalışılmış kimi zaman
kapasite kimi zaman altyapı ve eğitim zayıflığı bitirilen yerlerin dezavantajlı
olması nedeniyle minimum maksimum elde edilenle bir yere girilememiştir. Belli
bir zaman bu kısır döngü maksimum elde etmeyle bir yerde iş edinme düşüncesi
devam etmiştir. Bazen olumlu sonuç alınırken bazen de olumsuz sonuçlanmış zaman
yaş maddi manevi kayba yol açmıştır bu durum yığılmalara neden oldukça daha da
artmaktadır. Bu yığılmalar mezun olan üniversite mezunlarının yaş ortalamasının
yukarı çıkmasına, özel sektörde iş aramaya yöneltmiştir. Özel sektörde iş arama
yeni bitirmiş üniversite mezunlarının katlanan üniversite mezunlarına göre yaş,
bilgi, fiziksel görünüm açısından daha önde yer almalarını sağlamıştır bu da
staj imkânı ile olmuştur. Fakat son 4–5 yıldan beri 2010-2014 devlet ve
özellikle özel sektörde katlanan üniversite mezunlarının iş bulma işe girme durumu
çok zorlaşmıştır. Ne yazık ki çoğu zaman üniversite mezununu işe özel sektörde
iş başvurusu yapıldığı zaman çeşitli bahane ve gerekçelerle (haklı gerekçeler hariç) özellikle deneyim
yetersizliği ve yaş sorunu nedeniyle geri çevrilmektedir bu ilden ile
değişmektedir ama çoğu zaman bu böyledir. Bir de bitirilen bölüm üniversite işe
alım elemanı elemanları tarafından negatif bir hoşnutsuzluk yaratmaktadır bunun
acilen kırılması gerekir.
Özel
sektörde iş arayan bir üniversite mezunu işveren ve iş temalı bilgi teknik
yetenek bakımından kendini nasıl yetiştiriyorsa sayıca çok olsa yaş bakımından
ileri olsa bile işveren de empati yapıp katlanan üniversite mezunlarını
anlamadır. Üniversite mezunun deneyim kazanmadığı süreyi keyfi olmadığını kurum
sınavlarıyla ilgilendiğini cv’lere bakarak “şu kadar zamanda ne yaptın olarak”
değil kurum sınavlarına çalışmış emek harcamış ter dökmüş olduğunu
düşünmelidir. Bu zaman zarfında elden geçen ders kitapları, akademik kitaplar,
sınava hazırlık süreci göz önüne alınmalıdır. Yaşı ilerlemiş ve bir yığın
alanında biriken üniversite mezununun deneyimi yoktur ama bilgisi geniş
yelpazelidir, olaylara olgulara bakış açısı farklıdır kendini bilgi beraberinde
teknik açıdan geliştirmiş prezantabldır öğrenme süreci üniversiteden mezun
olduğu yılla o iş aradığı an bitmiş değildir aksine artmış çünkü mücadele
ediyordur bir ekmek sahibi olabilmek için. Özel sektörden sadece bir şans
istemektedir sayısı katlanarak artan deneyim sahibi olmayan üniversite mezunu.
Yapılabilir olan yaş ve deneyim öne sürülüp üniversite mezunu olmuş bir kişinin
iş başvurusunu bitirdiği alan bölüm
üniversite farkı olmaksızın işte denemektir kendi bünyenizde
yetiştirmektir
Artan Üniversite Mezununun İstihdamında Gerekli Adlandırmalar, Kriterler, Alanlar Ve Yapılması Gerekenler Çözümler
*SİSTEM
Eski sistem yeni
sistem ve bunun işleyişini düzeltmek. Halihazırda bulunulan bitirilen
üniversite bölümlerine alanlarına göre İnsan Kaynakları Birimleri, İlgili
Devlet Kuruluşları, Meslek Edindirme Kursları beraberinde garantili istihdam
yaratmak
*İNSAN KAYNAKLARI
Bu birimin devlet ve
özel sektörde yenileşmesi sağlamak ve projeler üretmesine yardımcı olmak
işbirliği yapmak. Artı bu biriminde artan üniversite mezunlarına yönelik insan
kaynakları kriterlerine göre devlet ve özel sektörde istihdam edilmelerini
sağlayıcı çözüm bulmaları hayata en kısa zamanda geçirmeleri. Tabi bu
bileşenlere çoğalır; İlgili insan kaynakları, iş arayan üniversite mezunu,
işveren, sosyo ekonomik ortam konjonktürel olgular kişiler…
*İSTATİSTİK
Ülkede gerçekleşen
her türlü istatiği dikkatle izlemek ve önemsemek
*BÜTÇE PLAN PROGRAM
Yapılacakları devlet
ve özel sektörün bütün şeklinde değerlendirmesinin yanında nitelikli personel
alımında yeni bir değişime gelişime gitmesi veya ayağını cimri olmamak kaydıyla
yorgana göre uzatması adil davranması eşit davranması
*ZAMAN HESABI
Devlet ve özel sektör
bir sistem içerisinde çalışırken kar konusu her zaman öndedir bunun zamanın
hesaplanması iyi yapılmaktadır. İstihdam konusunda da aynı duyarlığın iş arayan
taraflı empati yapılarak uygulanması
ÜNİVERSİTE MEZUNUNUN İSTİHDAMI NOKTASINDA DOĞRU TANIMLAMA
Amaç ülkede yetişmişi
ilim irfan öğrenmiş neslin istihdamını sağlamaksa bunu doğru tanımlamak
alanlarını doğru tespit edip doğru ve ileriyi görerek istihdam etmekten geçer.
Yeni mezun olan sen gel eski mezun sen dur yaş deneyim olan sen kal üzgünüm
çıkarımı değil. Ülkede bitirilen üniversite bölüm ve alanlarının tespiti çok
önemlidir bunun tanımlanmasının yapılması gerekir gerekirse yığın olan
üniversite mezunlarıyla birebir mülakat. Tanımlanan işsiz üniversiteli
profilini mezun olunan üniversite ve bölümlerine göre sorgulamak geleceğe dair bu
bölüm ve üniversitelerin istihdam oluşturmasını sağlamak.
Yazacaklarım bu
kadar. Bilmiyorum bu iş arama konusunda yazdıklarım ne kadar ciddi ciddi
inceleniyor? Bir çıkarım yapılıyor mu? Yapılmıyor mu? Fakat şu bir gerçek
Türkiye’de işsiz üniversite mezunu sayısı katlanarak artıyor bu satırları
okuyan değerli okuyucular çok üzücü bir durum. Türkiye’deki kısır tartışmaların
arasında kaynayıp gidiyor bu konu nereye kadar gidecek çözüm olacak mı?
Bilmiyorum. Herkesin ve her üniversiteyi bitirmiş belli bilgi birikim donanıma
erişmiş arkadaşımın arkadaşlarımın istihdam edilmeleri iş sahibi olmaları
dileğiyle yazımı bitiriyorum.
Erdem Balcı
Yorumlar
Yorum Gönder